Elektronik artystycznie

Spotkanie literackie

Dnia 18 lutego 2014 r. w sali kinowej Elektronika odbyło się spotkanie literackie poświęcone twórczości Artura Rimbaud. Uczestniczyli w nim przedstawiciele klas III, uczniowie zaangażowani w realizację projektu oraz zaproszeni goście.


Wybacz mi, Arturze Rimbaud, z całym szacunkiem dla Ciebie i Twojej twórczości wolę dzisiaj wieczorem poczytać Wiedźmina. Ale wiem, że się nie obrazisz.

 

Młodzież nie czyta poezji – to fakt czy opinia? Choć takie pytanie może bardziej kojarzyć się z zadaniem prosto z klasówki z WOS-u (bardzo popularnym w naszej szkole), po spotkaniu artystycznym, które odbyło się w Sali Kinowej ZSEiT 18 lutego, zadawałem je sobie już kilkukrotnie. Chociaż tematem tego programu niewątpliwie była postać Artura Rimbaud, młodego poety, który stał się ikoną geniuszu młodej twórczości, za sprawą jednego z zaproszonych gości, pana Kazimierza Brakonieckiego, stał się dla mnie okazją do przemyśleń. Ten doświadczony polski poeta, założyciel Olsztyńskiego Stowarzyszenia Przyjaciół Bretanii i Francji "Amitié", wypowiedział jedno zdanie, które naprawdę mnie zastanowiło, a mianowicie, że młodzież nie czyta poezji, ponieważ ma ciekawsze rzeczy do robienia.

Przyznam się bez bicia, że osobiście poezji nie czytam: wolę prozę, fantastykę, wolę poczytać o czymś technicznym, bardziej praktycznym, w skrajnych przypadkach nawet pograć czy obejrzeć jakiś film, co też niesie ze sobą jakieś walory życia kulturowego. Ale to nie poezja. W takim razie oznacza to, że jestem niewrażliwy? Bo nie czuję potrzeby czytania poezji?

Bo urodziłem się w takim pokoleniu, które zachowuje się jak Rimbaud pod koniec swojego życia, tzn. goni za dostatnim życiem i luksusami?

Doszedłem do wniosku, że w przyrodzie nic nie ginie, i skoro dziś nie potrzebujemy poezji znaczy nic innego jak to, że mamy jej jakiś substytut. Wolność doświadczaną w Internecie? Muzykę już tak epicką, że wyraża melodią więcej niż same słowa? Tysiące innych możliwości wyrażania samych siebie, nie tylko przez poezję? A może to wszystko razem wzięte? Moi koledzy ze szkoły w swojej prezentacji ukazali mi, że nawet zwykłe życie jest poezją, wszystko to jest tylko kwestią odpowiedniej interpretacji.

Wybacz mi, Arturze Rimbaud, z całym szacunkiem dla Ciebie i Twojej twórczości wolę dzisiaj wieczorem poczytać Wiedźmina. Ale wiem, że się nie obrazisz, bo przecież Ty nie tworzyłeś dla mnie, tylko po to, żeby wyrazić samego siebie. I poezji nadal będę szukał, ale na swój własny sposób, nie w wersach, ale raczej w prozie (a może liryce?) codziennego życia.

Podsumowując: zdanie „Młodzież nie czyta poezji” to opinia, nie fakt, ponieważ młodzież (oczywiście nie cała, ale jednak więcej niż się wydaje) nauczyła się ją „czytać” z ogromu możliwości, które ich otacza. Spomiędzy kart przeglądarki internetowej, jeżeli znajdzie jakąś fascynującą grafikę, podczas jazdy autobusem, kiedy w słuchawkach słychać nutkę zespołu „Audiomachine” lub „Two Steps From Hell”, w lusterku swojego własnego samochodu, w którym odbija się zachód słońca. Świat się zmienia, to i poezja się zmienia - odwieczne prawo ewolucji.

Paweł Gajewski


„We współczesnym świecie łatwiej zostać Rimbaudem informatyki niż poezji”

We wtorek 18 lutego zostałem zaproszony na spotkanie dotyczące twórczości Arthura Rimbaud, ikony poety-buntownika, który poświęca swoje wartości, aby pokazać jak „wielkim” człowiekiem może się stać. Została także zaproszona dyrekcja i  około trzydziestu uczniów z różnych klas. Gościem specjalnym był Kazimierz Brakoniecki, wybitny poeta, tłumacz i znawca poezji francuskiej.

Spotkanie miało kilka punktów, które zostały zrealizowane w profesjonalny sposób.  Po wstępie wygłoszonym przez panie polonistki i przedstawieniu pana Kazimierza, rozpoczęła się prezentacja multimedialna na temat życia i twórczości Arthura Rimbaud. Następnie prezentacja została dopełniona przez pana Kazimierza barwnym streszczeniem życia Rimbauda. Było to tylko streszczenie, bo, jak podkreślał Kazimierz Brakoniecki, twórczość Rimbauda i jego życie, choć krótkie, jest bardzo ciekawe i bogate. Bardzo podobała mi się historia pana Kazimierza na temat życia poety-buntownika, pierwszy raz słyszałem, żeby ktokolwiek z takim przejęciem o kimś opowiadał.

Następnie przyszła chwila na krótką refleksję, że we współczesnym świecie łatwiej zostać Rimbaudem informatyki niż poezji.

Wreszcie nadszedł czas na materiał filmowy przygotowany wspólnie przez panią Barbarę Bogdanowicz, panią Alicję Bykowską-Salczyńską oraz uczniów Elektronika w ramach projektu. Była to swobodna interpretacja wiersza  Statek pijany ArthuraRimbauda. Interpretacja miała na celu ukazanie tego, jak uczniowie widzą i czują poszczególne wersy utworu. Prezentacja została wykonana doskonale, było widać, jak wiele pracy zostało włożone w jej wykonanie.

Spotkanie dobiegało końca, jednak na wszystkich zgromadzonych czekała niespodzianka. Pan Kazimierz wyrecytował w języku francuskim kilka wersów z twórczości poety, pokazując, jak bardzo melodyjne utwory pisał Rimbaud w tak młodym wieku.

Wszystkie materiały i występy zostały nagrodzone burzą oklasków, a na twarzach ludzi związanych z projektem było widać wyraźne zadowolenie.

Tomasz Langowski

klasa IV TMA

 

Konkurs recytatorski im. Marii Zientary Malewskiej w Brąswałdzie.

9 listopada 2012 roku dwóch uczniów z naszej szkoły: Krystian Parciak i Maciej Zdziarstek wzięło udział w kolejnej edycji konkursu recytatorskiego im. Marii Zientary Malewskiej w Brąswałdzie. Konkurs poświęcony jest twórczości Marii Zientary - Malewskiej i poetów warmińskich, a organizowany od 1988 roku. W eliminacjach biorą udział uczniowie z różnych szkół, podzieleni na kategorie wiekowe: I - III, IV - VI, gimnazjaliści i uczniowie szkół średnich. Poziom recytacji jest bardzo wysoki, a konkurencja spora. Każdy z uczestników zasługuje na wyrazy uznania, ponieważ docierając do tego etapu musi być odpowiednio przygotowany. Krystian i Maciek zaprezentowali wiersz M. Zientary – Malewskiej - "Tym, co przybyli" oraz „Wyjdź naprzeciw” Erwina Kruka. Nasi uczniowie przywieźli z konkursu w Brąswałdzie dyplomy uczestnictwa oraz drobne upominki.

 

Dnia 7 kwietnia 2011 odbył się finał konkursu recytatorskiego poezji i prozy Czesława Miłosza.
Konkurs został zainspirowany uchwałą Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, który uznał rok 2011 Rokiem Czesława Miłosza.
Spotkaliśmy się w sali kinowej naszej szkoły, gdzie mogliśmy obejrzeć prezentację multimedialną poświęconą osobie poety i wysłuchać, recytowanych przez uczniów naszej szkoły, wierszy Cz. Miłosza.
W gronie laureatów znaleźli się: Piotr Dejnak, Paweł Gajewski, Mateusz Urban, Konrad Domalczuk i Ada Skorupa.

Wyróżnieni uczniowie otrzymali nagrody  wręczone przez panią dyrektor Mirosławę Dondalską.
Na zakończenie spotkania pani Alicja Bykowska – Salczyńska opowiedziała o tym, jak obecna była w szkole poezja Cz. Miłosza w czasach PRL- owskiej rzeczywistości.

Zrobiliśmy kilka zdjęć z uroczystości
Autor artykułu: Barbara Bogdanowicz

 
 
 


 

Dane kontaktowe

Zespół Szkół Elektronicznych i Telekomunikacyjnych w Olsztynie
ul. Bałtycka 37 A

sekretariat: 89 527 92 65
sekretariat/centrala: 89 527 51 91
fax: 89 522 69 70